FERIEHUSE / Lodsgården på Hirsholmene

Arbejdsophold i Fyrassistentboligen på Hirsholmene - september eller næste år

Dansk Kunstnerråd har 2 kunstnerboliger i Fyrassistentboligen (Bovins Hus) på Hirsholmene. I stueetagen er der 2-3 sengepladser, stue og arbejdsværelse. I lejligheden på 1. sal er der arbejdsværelse/stue og soveværelse med 2 sengepladser.

I det lille udhus bag Fyrassistentboligen er der indrettet et atelier med ovenlys. Det aftales ifm med tildelingen af ophold hvem af de besøgende kunstnere, som har fortrinsret til at bruge atelieret.

Endvidere er der et elektronisk klaver til rådighed, som kan flyttes efter behov.

Arbejdsophold i kunstnerboligerne af mindst en måneds varighed kan tildeles medlemmer af Dansk Kunstnerråds medlemsorganisationer eller tilsvarende fra udlandet. Prisen i 2014 er 4.700 kr./måned for stuelejligheden og 3.500 for 1. sal.

Ansøgningerne skal indeholde de nødvendige personlige data og en kort beskrivelse af intentionerne med arbejdsopholdet, samt angivelse af den foretrukne periode. Ansøgningerne sendes til Dansk Kunstnerråd, Kronprinsessegade 34 B, 1306 Kbh K, eller dkr@dansk-kunstnerraad.dk, og behandles løbende.

P.t. er stuelejligheden ledig i september. Behandlingen af ansøgninger for 2015 påbegyndes i oktober.

Hirsholmene ligger tre kvarters sejlads fra Frederikshavn. Øerne er på i alt 45 ha, og er et naturreservat med 40.000 ynglende måger i forsommeren. Der er et par fastboende, mens de øvrige huse, en lille snes stykker, bliver brugt som sommerhuse. Uden for sæson kan man undtagelsesvis opleve at være alene på øen. Der er i perioden fra marts til slutningen af november 3 ugentlige forbindelser med postbåden fra Frederikshavn, i skolernes sommerferie flere, men i vintermånederne er der kun forbindelse om mandagen. Mad og andre fornødenheder bliver sejlet ud efter bestilling pr. telefon eller mail.