OM FORENINGEN

Dansk Kapelmesterforening (DK) er en faglig sammenslutning af professionelle dirigenter og kapelmestre inden for den seriøse musik, militærmusikken samt teater-, show-, jazz- og populærmusikområdet. Foreningens medlemmer har deres professionelle virke ved bl.a. symfoniorkestre, militærorkestre, teatre, bigband og kor.

Foreningen tæller 226 medlemmer pr. 1.1.2019. Dansk Kapelmesterforening blev stiftet i 1937. Foreningens første formand var dirigenten og komponisten Emil Reesen. Han blev i 1962 afløst af dirigenten, professor Arne Hammelboe, der var formand indtil 1997, hvor dirigenten Frans Rasmussen overtog hvervet. 1.12.2013 overtog Jesper Grove Jørgensen hvervet som formand.

Om optagelse i foreningen
Som medlemmer af foreningen kan optages kapelmestre/dirigenter, der har en anerkendt uddannelse som dirigent eller kunstnerisk ansvarlig kapelmester i betydeligt bredt omfang og kvalitet med professionelle ensembler.

Ansøgningsblanket om optagelse fås ved henvendelse til foreningens sekretær, sekretaer@kapelmesterforening.dk

Dansk Kapelmesterforening
c/o Dansk Musiker Forbund
Sankt Hans Torv 26, 5.
2200 København N
Email: dk@kapelmesterforening.dk

FORENINGENS FORMÅL
Foreningens formål er at varetage medlemmernes kunstneriske, faglige og økonomiske interesser.

Foreningen administrerer fordelingen af de kollektive Gramex- og Copydan-midler bl.a. gennem legater til

1) musikfremmende foranstaltninger (levende fremførelse og fonogrammer) og

2) uddannelsesmæssige formål (studierejser og kurser). Endvidere fordeles de individuelle vederlag til rettighedshavere på Verdens TV-området.

Dansk Kapelmesterforening er repræsenteret i Copydan (Foreningerne Arkiv, AVU-medier, Båndkopi og Verdens TV). Fællesrådet for Udøvende Kunstnere, Samrådet for Ophavsret, Dansk Kunstnerråd samt tilknyttet Gramex og Filmex.

Følgende legater administreres gennem Kapelmesterfonden: Emil Reesens Mindelegat, oprettet i 1991, som uddeles på Foreningens stiftelsesdag, 21. december. Tidligere modtagere: Max Leth, Grethe Kolbe, Henrik Blichmann, Lavard Friisholm, John Frandsen, Svend Asmussen, Arne Hammelboe, Ole Schmidt, Ib Glindemann, Leif Segerstam, Francesco Cristofoli, Erik Moseholm, Peter Ernst Lassen, Tamás Vetö og Michael Schønwandt.

Kapelmester Grethe Kolbes Mindelegat, uddelt første gang 21.12.1997. Modtagere: Kaisa Roose (1997), Inge Fabricius (2002), Bodil Heister (2004), og Esther Bobrova (2006), Dorrit Matson (2009) og Nenia Zenana (2011).

Arne Hammelboes Uddannelseslegat, uddelt første gang 21.12.1997